Rich Snippets: čo sú a ako ich môžete získať

Hoci sa vám pojem Rich snippets môže zdať cudzí, na Googli sa s nimi denne stretávame všetci. Zobrazia sa nám, či už hľadáme obľúbený recept alebo sa zaujímame o recenzie filmu, ktorý nám odporučili priatelia.

I keď ich používanie nie je povinné, pri správnom nastavení môžu predstavovať rozhodujúcu výhodu, ktorá vám pomôže zlepšiť viditeľnosť svojho webu pred konkurenciou.

Ak ešte stále neviete o čom hovorím, prikladám aj pár ukážok.

Ako vidno z obrázkov, rich snippets sú vizuálne atraktívnejšie v porovnaní s klasickými snippetmi, čím výrazne napomáhajú k zviditeľneniu vybraných výsledkoch vo vyhľadávaní a napomáhajú tak k zvýšeniu ich CTR (miery prekliku).

No pred tým, ako si ukážeme ako ich implementovať na našom webe, povedzme si o nich ešte niečo viac.

 

Čo sú to Rich Snippets?

Pojem “Snippet” sa vzťahuje na kombináciu názvu stránky, jej stručného popisu a URL, ktorá sa zobrazuje vo výsledkoch vyhľadávania tzv. SERPs.

V prípade, že má webová stránka správne implementované mikroformáty resp. štruktúrované údaje, Google môže zobraziť vizuálne atraktívnejšie obohatené snippety – Rich snippets.

Tie môžu napríklad zahŕňať hodnotenia a recenzie, obrázky, odhadovaný čas prípravy alebo cenu, čím poskytujú užívateľom dodatočné informácie a pozitívne ovplyvňujú CTR.

 

Ako môžeme získať Rich snippets pre svoj web?

Ako som už naznačil vyššie, pre získanie Rich snippets, musíme správne nastaviť štruktúrované údaje v nasledujúcich formátoch:

  • JSON-LD, odporúča sa.
  • Mikrodáta
  • RDFa

Medzi najznámejšie štruktúrované údaje sa s istotou radia:

  • Hodnotenia – jedným z najrozšírenejších štrukturovaných údajov sú bezpochyby hodnotenia. Tie sa v SERPs zobrazujú v tvare hviezdičiek, no Google ich vo vybraných prípadoch prestal zobrazovať, kvôli početným manipuláciam zo strany vlastníkov webov.
  • Produkty – ak vlastníte eshop, štruktúrované údaje produktov budú jednoznačne vhodnou voľbou. Okrem názvu produktu, jeho obrázku, popisku, či značky, môžeme pridať aj identifikátor ako ISBN, hodnotenia, cenu alebo dostupnosť.
  • Recepty – vizuálne sú ľahko odlíšiteľné, nakoľko poskytujú informácie nielen o názve jedál a ich obrázkov, ale aj o čase prípravy, veľkosti porcií, nutričných hodnotách alebo kalóriach.
  • Podnik / organizácia – vhodné pre firmy s fyzickou adresou, nakoľko sa vyžaduje vyplniť názov spoločnosti, adresu, logo alebo zemepisné súradnice.

Ak sme si už vybrali typ štruktúrovaných údajov, ktorý chceme implementovať na našom webe, stačí prejsť do Galérie vyhľadávania od Google alebo priamo na stránku Schema.org, skopírovať vybraný typ štruktúrovaných údajov, upraviť ich a publikovať na webe.

Pre uľahčenie celého procesu, môžeme využiť aj takzvané online Schema generátory ako je ten od TechnicalSeo.

Po vybraní určitého typu štruktúrovaných údajov, sa automaticky zobrazia potrebné polia, ktoré je potrebné vyplniť.


Príklad vytvorenia štruktúrovaných údajov pre blogový článok.

Po ich vyplnení, sú štruktúrované údaje automaticky vygenerované v pravom rohu obrazovky. Teraz ich stačí skopírovať a implementovať do akéhokoľvek CMS prostredníctvom Google Tag Manager alebo ich priamo vložíme do zdrojového kódu stránky (medzi HTML značky <head>sem vložiť</head>).

Na to, aby sme sa ubezpečili, že celá konfigurácia mikroformátov prebehla úspešne, môžeme využiť oficiálny nástroj Validator od Schema, ktorý nám pomôže detekovať implementované štruktúrované dáta pre každú URL adresu.

Ak však používate WordPress a chcete celý proces implementácie štruktúrovaných údajov zautomatizovať, ukážem vám ako.

 

Ako implementovať štruktúrované údaje vo WordPresse?

Ak je vaša web stránka vytvorená v CMS WordPress, existuje viacero možností ako implementovať bezbolestne“ štruktúrované údaje rýchlo a jednoducho.

Pre ich manuálne nastavenie je možné využiť, či už Google Tag Manager alebo akýkoľvek plugin, ktorý umožňuje pridávanie HTML/JS/CSS kód priamo do časti head.

Ak však chceme zautomatizovať celý proces pridávania mikroformátov, môžeme pre tento účel použiť jeden z pluginov ako Schema & Structured Data for WP & AMP, RankMath alebo Schema Pro.

Nasledujúci proces je veľmi podobný. Väčšina pluginov ponúka rýchle nastavenie pomocou asistenta, v ktorom si vyberieme obsah, pre ktorý chceme aplikovať štruktúrované údaje a ich typ. Napríklad, môžeme nastaviť, že pre všetky publikované články sa aplikuje mikroformát Article, alebo mikroformát organizácie iba pre hlavnú stránku webu.

Teraz, keď už viete, čo sú to Rich snippets, aký význam majú pre SEO a ako implementovať štruktúrované údaje na webe pre ich získanie, je čas aplikovať nové poznatky do praxe.

1 názor na “Rich Snippets: čo sú a ako ich môžete získať”

  1. Môžem jedine súhlasiť. Všetko čo pridá hodnotu webstránkam, je dielom pozorného vnímania vlastníka píšuceho web. A o weby sa treba starať, nič nie je zadarmo, ani vlastná snaha straty času. Vždy je čo sa učiť. Google, Bing, Yandex, Chrome, Opera, Mozila, Edge tí všetci menia hodnotenia a nastavenia pravidiel (podľa poslednej „internetovej módy“) veľmi často a kto mešká má smolu. Ďakujem za článok, rád si vždy prečítam o wordpresse aj keď niektoré témy nie sú pre mňa nové, vždy sa nájde niečo na čo som ja nepomyslel. Ďakujem Július, píšeš dobre.
    Pavol

Pridajte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Návrat hore