Podľa najnovšieho zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorý začal platiť 1.7.2024 majú e-shopy nové povinnosti. Tak, ako to bolo aj v minulosti, aj teraz budú kontrolóri posudzovať len to, čo vidia ,,zavesené na e-shope“. Pozor, za chyby sa ,,platí“.
,,Niečo“ na webe mať nestačí
Mnohí sa zo skúsenosti uspokoja s tým, že na webe ,,niečo majú“. Inšpektori však to ,,niečo“ porovnávajú so stavom legislatívnym. A pri nesprávnych formuláciách vo Všeobecných obchodných podmienkach (ďalej „VOP“) môže byť vo výsledku pokuta. Napríklad pri kontrolnej akcii z minulého obdobia (od 10. 12. 2019 do 28. 02. 2020, uverejnené na webe SOI), kde vykonala Slovenská obchodná inšpekcia kontrolnú akciu zameranú na e-shopy s výsledkom pochybení až 93,5 %.
Pri odobratých VOP zistili porušenia formou napr.:
- klamlivým konaním,
- ukladaním povinností bez právneho dôvodu,
- neprijateľnými podmienkami a pod.
V podstate ide o to, že e-shop si do VOP niečo uvedie a inšpektori to môžu vyhodnotiť ako porušenie zákona. V mnohých prípadoch sa stáva, že podnikatelia do VOP pozabudnú dať mnohé informácie, ktoré im ukladá zákon. Aj to SOI hodnotí – či bola zo strany e-shopu splnená informačná povinnosť.
Nové formy kontrol
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa prináša aj nové formy výkonu dohľadu, ktorý môže byť na diaľku, alebo na mieste. E-shop tak o kontrole nemusí byť vôbec informovaný, nakoľko je v zákone uvedené, že orgán dohľadu môže začať dohľad z vlastnej iniciatívy.
Menia sa pojmy a zavádzajú povinnosti pri zľavách a recenziách
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa zavádza nové pojmy, ako ,,obchodník, digitálna služba, digitálny obsah atď.“ a podnikateľom predpisuje, ako majú postupovať pri poskytovaní zliav, ak chcú znížiť cenu tovaru. Pri recenziách na stránke e-shopu je obchodník zasa povinný spotrebiteľovi poskytnúť informáciu o tom, či a akým spôsobom zabezpečuje, že hodnotenia produktov, ktoré predáva alebo poskytuje, pochádzajú od spotrebiteľov, ktorý produkt skutočne kúpili alebo použili.
Ako postupovať ďalej? Pôjdu kontrolóri „na plné bomby“?
Všetko staré treba nahradiť novým – aktuálnym zákonom, pojmami, termínmi, povinnosťami a pod. Nečakajte dlho, ale spravte si z toho prioritu, lebo ak správne konanie o uložení pokuty za zistené chyby začne, môže byť už neskoro.
Od 1.7.2024 do 25.7.2024 vykonali inšpektori SOI iba 2 kontroly zamerané na e-shopy (Infožiadosť ÚI-SOI č. 30/2024). Je preto na mieste otázka, či sa po lete vrece s kontrolami e-shopov rozbehne naplno?
Nech je prioritou e-shopov prevencia – nasadenie aktuálnych VOP, aj ostatných dokumentov a k tomu vyladenie procesov pri tvorbe objednávky (checkboxy, poučenia, odkliky súhlasov a informovanosti, poskytnutie formulárov, atď.).
P.S.: nekopírujte VOP iných e-shopov. Riskujete to, že medzitým si obchodné podmienky upravia na aktuálnu verziu a vám zostane stará. Tiež je tam riziko z porušenia autorských práv.
Ak k novému zákonu a implementovaním VOP, dokumentov a vyladením procesov potrebujete pomocnú ruku, radi vám s tým pomôžeme. VOP a ostatné dokumenty vám dodáme na mieru podľa vášho segmentu (pri objednávke zadajte kupón wpblog150 pre získanie zľavy 150 €), alebo si stiahnete všeobecné vzory (pri objednávke zadajte kupón wpblog pre získanie zľavy 200 €) a upravíte si ich podľa seba. Potom jednoznačne odporúčame, aby ste nás ešte kontaktovali, nech sa pozrieme na implementáciu.
V minulosti som bol inšpektor Slovenskej obchodnej inšpekcie, neskôr zakladateľ občianskeho združenia NEPLAT-POKUTY, ktoré združuje tím odborníkov z praxe. Pomáham podnikateľom uplatňovať ich práva a formou vzdelávania a odporúčaní im ukazujem možnosti predchádzania zbytočného platenia pokút.
P. Príbockého odporúčam. Pred pár rokmi mi pomáhal s prípravou obchodných dokumentov na mieru pre môj eshop httos://www.inotoy.sk (mimochodom, je na predaj).