Od februára 2024 platia zásadné zmeny v e-mail marketingu. Týkajú sa predovšetkým odosielateľov, ktorí denne pošlú aspoň 5 000 e-mailov, hlavne na Gmail a Yahoo adresy.
Zmeny stoja za povšimnutie aj vtedy, keď také množstvo e-mailov neposielate. Pretože dodržaním pravidiel si zabezpečíte vyššiu doručiteľnosť vašich e-mailov.
Čo je dôležité urobiť:
- správne nastaviť DNS záznamy, aby ste sa zaradili ku overeným odosielateľom e-mailov,
- umožniť klientovi odhlásiť sa z databázy (odberu newslettera) na jeden klik,
- udržať mieru spamu pod 0,3 %.
1. Overené správy
Do inboxu užívateľov e-mailovej schránky Gmail alebo Yahoo sa dostanú už len správy, ktoré prejdú upraveným overovacím procesom. Ide o e-maily, ktoré sú vyhodnotené ako správy od oprávneného odosielateľa. Príjemca sa môže spoľahnúť, že e-mail na ceste od zdroja k nemu nebol upravený, hacknutý alebo falšovaný.
Ako sa dostanete do kategórie overených odosielateľov?
Potrebujete mať správne nastavené DNS záznamy, ktoré sú pri odosielaní e-mailov nevyhnutné. Majú vplyv na to, či váš e-mail v pohode dorazí do schránky, kam ste ho poslali, alebo skončí ako SPAM.
Čo sú DNS záznamy?
Doména je zjednodušene povedané textový názov webu (napr. wpblog.sk). Okrem webu môžu byť na nej prevádzkované aj iné služby (napr. emaily). Systém DNS záznamov prekladá doménový názov na jedinečnú IP adresu servera, kde sú uložené dáta. Pre zjednodušenie môžeme DNS (Domain Name System) prirovnať k telefónnemu zoznamu, kde každá doména má priradené svoje číslo. Ak niekto chce navštíviť váš web, nemusí na internete zadávať IP adresu, stačí napísať jeho názov.
DNS záznamy nemôžete nastaviť v prípade e-mailových adries, ktoré ste si vytvorili cez freemailovú službu typu Gmail, Centrum, Zoznam… V takomto prípade sa ku DNS záznamom ako bežný používateľ nedostanete. Preto potrebujete e-mailovú adresu, ktorá je registrovaná na vašej doméne (napr. info@wpblog.sk). Ideálne je mať doménu, hosting, e-mail a DNS záznamy u jedného poskytovateľa.
Aby ste splnili nové podmienky Gmail a Yahoo, pri nastavení DNS záznamov sa zamerajte predovšetkým na záznamy SPF, DKIM a DMARC.
SPF (Sender Policy Framework)
SPF overuje IP adresu odosielateľa. Kontroluje, či bol e-mail odoslaný zo servera, ktorý má na to oprávnenie (prenáša e-maily pomocou protokolu SMTP – Simple Mail Transfer Protocol). Cieľom SPF je obmedziť falšovanie odosielateľa v e-maile a zabrániť tak SPAMu.
DKIM (DomainKeys Identified Mail)
DKIM je technológia, ktorá slúži na autentifikáciu odoslaného e-mailu, čím zvyšuje jeho dôveryhodnosť. Zjednodušene ide o akýsi digitálny podpis, vďaka čomu si príjemca môže byť istý, že správu počas doručenia nikto nezmenil.
DMARC (Domain Message Authentication Reporting and Conformance)
DMARC je špecifikácia, ktorá umožňuje prepojiť dve vyššie uvedené technológie autentifikácie SPF a DKIM. Inštruuje e-mailové schránky, ako majú naložiť s e-mailom, ktorý nemá platné SPF alebo DKIM. Zároveň umožňuje reportovať zneužitie domény.
2. Jednoduché odhlásenie z odberu newslettera
Ďalšou podmienkou, ktorú musí splniť doručená správa, je možnosť odhlásiť sa z odberu newslettera na jedno kliknutie. Týka sa to hromadne odoslaných e-mailov. Po novom Gmail a Yahoo vyžadujú tzv. “one-click unsubscribe”. V zozname správ, aj v hlavičke e-mailu, uvidí príjemca správy možnosť “Zrušiť odber”.
Avšak pozor! Nejde o možnosť odhlásenia sa z odberov, ktorú online marketéri zvyknú umiestniť v texte e-mailu alebo pod vlastným podpisom.
Niektoré spoločnosti, ktoré ponúkajú platformy e-mailovej automatizácie pri hromadnom preposielaní e-mailov, túto možnosť vo svojej službe už zahrnuli (napr. SmartEmailing). Pri iných nástrojoch je potrebné si to nastaviť.
Hranica spamu pod 0,3 %
Ak menej ako 0,1 % príjemcov vašich e-mailov označí správu ako SPAM, ste za vodou. Ak sa počet označených e-mailov pohybuje v rozsahu od 0,1 % do 0,3 %, porozmýšľajte, aké opatrenia zavediete, aby ste mieru spamu znížili. Pretože ak bude vaše skóre vyššie ako 0,3 %, hrozí, že všetky vaše správy budú padať do SPAMu.
Ako si udržať nízku mieru spamu?
- Vytvorte si databázu potenciálnych klientov, ktorých vaša téma, služba, produkt skutočne zaujíma. Pri prihlásení sa na odber vášho newslettera využite double opt-in (dvojité overenie e-mailovej adresy). Vďaka tomu budete mať zoznam správne zadaných e-mailových adries, vyhnete sa podvodným registráciám, nebudete ľudí zbytočne spamovať a zvýšite počet doručených e-mailov.
- Segmentujte, posielajte relevantný a hodnotný obsah. Vytvorte si cestu zákazníka – čo všetko sa udeje, keď sa niekto prihlási na odber newslettera alebo od vás nakúpi. Pomáhajte, inšpirujte, zdieľajte. 🙂
- Udržujte aktuálny zoznam e-mailov. Pravidelne vyraďte príjemcov, ktorí dlhodobo neotvárajú vaše e-maily. Verte mi, časom ich neosvieti, len vám umelo navyšujú veľkosť databázy, od čoho sa odvíja cena služby za hromadné rozosielanie e-mailov.
- Zaveďte Feedback loop. Zákazníkom, ktorí označili vaše e-maily ako SPAM, umožnite automatické odhlásenie.
Zdroj: Google Email sender guidelines
Tvorím weby a grafiku pre ženy, ktoré s nimi ladia. Vďaka tomu dokážu autenticky šíriť posolstvo svojho podnikania, a tak ľahšie získať tých správnych klientov. Mám rada, keď web dýcha charizmou a štýlom ženy. Má čistý a pre ňu príznačný dizajn, ktorý podčiarkne jej osobnú značku.