...

Nové pravidlá pre Cookies lištu

Nové pravidlá pre Cookies lištu

Od 6. 3. 2024 sa zmenili pravidlá pre Cookies lištu, pretože niektoré spoločnosti, u ktorých sa zhromažďuje veľké množstvo osobných údajov, začali podliehať špeciálnym povinnostiam a musia dodržiavať Zákon o digitálnych trhoch (DMA).

Zrazu názov “Cookies lišta” prestáva byť výstižný. Pomenovanie “Consent lišta” je bližší k realite, pretože okrem potvrdenia analytických a marketingových cookies zahŕňa aj súhlas so zbieraním a konkrétnym používaním osobných údajov. Ale poďme pekne po poriadku. 🙂

 

Čo sú cookies?

Súbory cookies sú malé textové súbory, ktoré www server pošle prehliadaču, a ten ich ukladá vo vašom počítači alebo mobilnom zariadení. Pri opakovanej návšteve webu alebo pri prehliadaní jeho jednotlivých stránok, uložené dáta už nemusíte znovu zadávať.

 

Naučím vás tvoriť web stránky

v prémiovom klube Od nápadu k webu s Ľubomírom Laššákom

Aké typy cookies poznáme?

Cookies rozlišujeme na:

  • Funkčné – Už sa vám niekedy stalo, že ste sa na nejaký web vrátili? Funkčné cookies pomáhajú webom zapamätať si vaše užívateľské preferencie, napr. zvolený jazyk, prihlásenie do členskej sekcie, fakturačné údaje alebo obsah nákupného košíka, ktorý ste omylom zavreli.
  • Analytické – Poskytujú dáta napr. o návštevnosti. Majitelia webov sa tak dozvedia, koľko ľudí na ich web prišlo, ktoré stránky si prezerali, aj ako dlho na nich pobudli. Vďaka analytickým cookies vedia vyhodnotiť, či je web pre užívateľov prehľadný, alebo je to hotová džungľa, z ktorej návštevníci veľmi rýchlo utečú.
  • Marketingové – Slúžia pre lepšie cielenie obsahu pre konkrétnu cieľovú skupinu, vrátane personalizácie reklám. Niekedy by som ich nazvala ako “osudové znamenia”.
    Možno to poznáte, potrebujete nové tenisky, tak zalovíte na webe vašej obľúbenej značky. Vyhliadnete si perfektné tenisky, ktoré si zatiaľ nekúpite. Nakoniec sa rozhodnete, že si ich naživo vyskúšate v predajni. Cena nie je nízka a nemáte chuť babrať sa s ich vrátením. Od momentu, kedy odídete z webu, sa vám vybrané tenisky začnú zobrazovať všade. Nie je kúsok online priestoru, kde by ste ich nevideli. No nevravím, osud… 🙂

Aby ste mohli používať funkčné cookies, súhlas užívateľov nepotrebujete. Narozdiel od analytických a marketingových cookies, kde to bez súhlasu nejde.

 

Zákon o digitálnych trhoch (DMA)

Získavanie a ukladanie osobných údajov sa nedeje iba na rôznych weboch, ale aj pri využívaní služieb od spoločností ako napr. Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta, Microsoft.

Práve tieto spoločnosti Európska komisia pomenovala ako “Gatekeepers” a určila konkrétne služby, pri ktorých dochádza k zhromaždeniu dôležitých údajov od užívateľov. Preto podliehajú špeciálnym povinnostiam a musia dodržiavať Zákon o digitálnych trhoch (DMA – Digital Markets Act), nariadenie Európskej únie.

Zoznam spoločností a ich služieb sa časom bude určite rozširovať.

Po novom “Gatekeepers” nemôžu spájať a kombinovať dáta, ktoré získali z vlastných nástrojov bez súhlasu užívateľov. Čo sa za kombinovaním môže skrývať? Zjednodušene: Ak chcete napr. na Facebooku zacieliť reklamu na vášho ideálneho klienta, môžete vychádzať z údajov, nákupného správania ľudí, ktorí na vašom webe reálne nakúpili.

Na remarketing sa zvyknú využívať nástroje, ktoré vyvinula spoločnosť Google:

  • Google Analytics – analyzuje výkonnosť webových stránok, pôvod a správanie sa návštevníkov, ako aj celkový vývoj webu za určité obdobie,
  • Google Ads – online inzertná platforma, ktorá inzerentom poskytuje priestor na zobrazovanie krátkych reklám, ponúk služieb, zoznamov produktov alebo videí v sieti členských webových stránok a platforiem.

Keďže Google je zrazu zodpovedný za zhromažďované údaje, chce vedieť, aké údaje na webe zbierate, a ako ich používate. Musí mať istotu, že o celej “remarketingovej spartakiáde” užívateľ vedel, a dal vám na to svoj súhlas.

 

Cookies lišta a Google Consent Mode

Cookies lišta umožňuje užívateľovi schváliť alebo zamietnuť súhlasy s ukladaním súborov cookies do prehliadača.

Google Consent Mode (režim súhlasu) je nástroj, ktorý na pozadí odovzdáva užívateľské rozhodnutie do jednotlivých služieb prevádzkovaných Googlom.

Pri zavádzaní Consent Mode existujú rôzne prístupy. Sú weby, ktoré:

  • Consent Mode neriešia, pretože nevyužívajú služby Google Analytics, Google Ads,
  • majú Basic Consent Mode v1 – meracie kódy sa spúšťajú jedine vtedy, keď existuje súhlas od užívateľa,
  • majú Advanced Consent Mode v2 – meracie kódy spúšťa vždy. V prípade, že používateľ nesúhlasí so zberom a ďalším využívaním osobných údajov, vďaka správne nastavenému consentu dokáže Google chýbajúce dáta domodelovať.

Po novom Consent Mode nerieši iba cookies súbory, ale aj užívateľov súhlas na použitie jeho osobných údajov. Zavádza tieto štyri značky:

  • analytics_storage (CM v1) – súhlas s použitím údajov na analytické účely,
  • ad_storage (CM v1) – súhlas s použitím údajov na marketingové účely,
  • ad_user_data (CM v2) – súhlas s použitím údajov na reklamné účely,
  • ad_personalization (CM v2) – súhlas s použitím údajov na remarketing.

Pokiaľ chcete naďalej využívať dáta z cookies na remarketing alebo spresňovať dáta pomocou rozšírených konverzií, mali by ste Consent Mode v2 zaviesť čo najskôr. Na web potrebujete umiestniť lištu certifikovanú na CM v2. Ide o lištu, ktorá správne zbiera len to, čo v nej návštevníci povolia. Lišty nainštalujete na web napr. cez pluginy, ktoré sú väčšinou spoplatnené.

Pozrite si zoznam oficiálnych Google Partnerov, ktorí consent podporujú a pomôžu vám spravovať Cookies Consent banner.

 

Čo všetko by mala Cookies lišta po zavedení Google Consent Mode v2 spĺňať?

  • Cookies lišta musí byť funkčná.
  • V texte musí byť jasne napísané, aké údaje zbierate, ako ich zbierate (cez aké nástroje), a na čo ich budete používať.
    Potrebujete súhlas: na analytické a marketingové cookies, súhlas so zbieraním a ďalším používaním údajov cez Google nástroje, súhlas na zbieranie osobných údajov akými sú e-mail a telefón.
  • Každá kategória zbieraných údajov alebo súhlasu musí mať samostatný checkbox, ktorý nie je vopred zaškrtnutý.
  • Tlačítko “prijať” musí mať rovnakú podobu ako tlačítko “odmietnuť”.
  • Súhlas používateľa sa bude po 12 mesiacov získavať znova.
  • Na webe je tlačítko pre odvolanie súhlasu.
  • Získavanie súhlasu nemôžete podmieňovať používaním webu.

Neviete ako správne nastaviť cookies lištu? Potrebujete s tým pomôcť?

Na tvorbu Cookies lišty rada využívam plugin Complianz. Ak chcete naďalej transparentne zbierať údaje o návštevníkov vášho webu a prepájať Google nástroje ako Google Analytics a Google Ads, potrebujete jeho platenú verziu. V nej dokážete vytvoriť Consent banner, ktorý spĺňa všetko potrebné.

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Návrat hore