...

Rýchly, moderný a… nanič. Prečo niektoré weby nefungujú?

Rýchly, moderný a... nanič. Prečo niektoré weby nefungujú?

Viete, ktoré sú najčastejšie dôvody, pre ktoré si firmy prerábajú web? Ak myslíte zastaraný dizajn, nedostatočné funkcie, pomalé načítanie, bezpečnostné problémy alebo zložitú správu obsahu, máte pravdu. Je tu však ešte jeden dôvod, o ktorom takmer nikto nehovorí, a pritom je kľúčový:

Webstránka nesplnila stanovené ciele.

Keď sa následne klientov opýtam, aké ciele stránka nesplnila, väčšinou odpovedajú: „Nič nám nepriniesla,“ alebo „veľmi málo.“ Keď sa ich opýtam, čo presne mala priniesť, tak nevedia odpovedať.

Kde sa stala chyba? Na začiatku nikto nedefinoval ciele. Firma nevedela, že by mali byť súčasťou zadania, a dodávateľ to – povedzme – prehliadol. Spravil krásny, moderný a rýchly web, ale vôbec sa nezaujímal ako má nová webstránka zapadnúť do jeho biznisu, tzn. aké ciele má dosahovať.

Firemný web bez stanovených cieľov je ako orientačný bežec bez mapy. Žargónom strelcov: má natrénované, ale strieľa naslepo.

 

Aké môžu byť ciele firemných webstránok?

  • V prvom rade prezentovať služby alebo produkty spoločnosti na profesionálnej úrovni.
  • Získavať dopyty na cenové ponuky.
  • Ešte lepšie – získavať objednávky.
  • Predbehnúť konkurenciu v Googli na konkrétne výrazy.
  • Udržať vzťahy s aktuálnymi klientmi či obchodnými partnermi.

Určite vám napadne viac cieľov. Poďme teraz k podstránkam. Tie by mali hlavným cieľom pomáhať. Ako?

  • Prezentovať správne informácie.
  • Ponúkať informácie pútavou a prehľadnou formou.
  • Poskytovať funkcie umožňujúce dosiahnuť ciele.
  • Nezdržovať pomalým načítaním.
  • Prepojiť navzájom dôležité informácie.

A sme na začiatku. Väčšina dôvodov, ktoré nútia majiteľov firiem prerábať ich firemné webstránky, a ktoré sme spomínali vyššie, majú spoločné to, že pri tvorbe webstránky nikto nemyslel na ciele a hlavne ich dosahovanie priebežne nemeral.

Ciele webstránok

 

Ciele podstránok – konkrétne príklady

Úvodná stránka je križovatka. Za pár sekúnd po jej načítaní musí byť jasné: čo ponúkate, prečo práve vy ste tou správnou voľbou, aké produkty a služby dokážete dodať či realizovať. Žiadne romány na pokračovanie – stručne a k veci.

Podstránka s konkrétnou službou už môže byť obsiahlejšia. To má rád Google, a vy tak získate priestor na prezentáciu informácií o tom, ako služba prebieha, koľko stojí, pre koho je a nie je určená, ako prebieha jej dodanie, ako boli s ňou spokojní zákazníci a ďalšie relevantné informácie. Môžete tiež ponúknuť prospekty alebo cenníky na stiahnutie.

Podstránka O nás, často prehliadaná a podceňovaná, by mala zaujať príbehom vašej firmy, certifikátmi a firemným tímom. Samozrejme, nezabudnite ju prepojiť s konkrétnymi službami.

Podstránka Kontakty je povinná jazda. Myslíte, že nie je dôvod písať o tom, čo by na nej malo byť? Z 10 firiem možno 1-2 uvádzajú kontakty na konkrétnych ľudí, čo urýchli komunikáciu. Ak pridáte ku kontaktom aj fotografie, verte, že už prvý kontakt bude osobnejší. K telefónnemu číslu napíšte kedy budete dostupní. Volajte to napríklad… pracovná doba. Nezabudnite do stránky pridať aj mapu s označením sídla. Zákazník vás nebude musieť prácne hľadať v Google mapách, a navyše vám to pomôže v lokálnej SEO optimalizácii. Musíte dávať viac telefónnych čísel a nútiť návštevníkov rozhodnúť sa, na ktoré zavolať ako prvé? Čo už, ale skúste ich aspoň upresniť t. j. ktorých činností, produktov či služieb sa týkajú.

Call to action na webstránkach

 

Poznáte CTA?

Ide o skratku z anglického výrazu Call to Action, čiže výzva k akcii. Mala by byť na každej stránke a je prostriedkom pre dosahovanie cieľov o ktorých sa teraz bavíme.

Dajme si 8 príkladov:

  1. Kontaktujte nás pre viac informácií! Povzbudenie k okamžitej komunikácii.
  2. Požiadajte o nezáväznú cenovú ponuku. Ideálne pre služby alebo produkty na mieru.
  3. Stiahnite si bezplatnú ukážku! Pre produkty ako softvér alebo e-knihy.
  4. Získajte prístup k exkluzívnym ponukám. Motivácia k prihláseniu alebo registrácii.
  5. Pozrite si naše referencie. Výzva na zvýšenie dôveryhodnosti firmy.
  6. Rezervujte si konzultáciu zdarma. Pre odborné služby a poradenstvo.
  7. Objavte naše najpredávanejšie produkty. Upozornenie na obľúbený sortiment.
  8. Pripojte sa k nášmu tímu. Výzva na navštívenie sekcie kariéra.

 

Čo nemeriate, to neriadite.

Pri webstránkach to platí dvojnásobne. Stanovené ciele webstránok treba merať, napríklad cez službu Google Analytics. Jej nastavenie vrátane konverzií a udalostí zvládne aj žiak strednej školy, a vám prinesie cenné informácie, na základe ktorých budete v budúcnosti robiť lepšie rozhodnutia.

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Návrat hore