Vlastné polia a vlastné typy príspevkov – úvod

Väčšina z nás sa pri tvorbe webových stránok stretla s tým, že pôvodná funkcionalita WordPress bola v určitých prípadoch nedostačujúca. Akoby chýbali nejaké nové vstupy, alebo nové typy príspevkov (vlastne od základu máme k dispozícií len články a stránky). Tento problém sa dá veľmi elegantne riešiť s použitím vlastných polí (custom fields – CF) a vlastných typov príspevkov (custom post types – CPT). Tým si vieme WordPress pekne poohýbať do takej podoby, aby nám vyhovoval.

 

Obsah článku

  1. Vlastné polia a vlastné typy príspevkov – úvod
  2. Vlastné polia a vlastné typy príspevkov – pluginy
  3. Vlastné polia a vlastné typy príspevkov – zobrazenie

 

Vlastné polia

Vlastné polia slúžia na obohatenie príspevku o ďalšie dáta (tzv. metadata). Viažu sa vždy ku konkrétnemu príspevku. Možno ich využiť na distribúciu doplnkových informácií k danému príspevku. V základnom stave WordPress sa tu radia napríklad komentáre, kategórie, v ktorých je článok zaradený, alebo autor, či dátum publikovania článku. Sú to doplnkové informácie, ktoré nemajú na obsahovú časť článku žiaden vplyv.

Čo však v prípade, ak chceme ku každému článku doplniť napríklad zdroje, z ktorých sme čerpali informácie pre napísanie článku? Samozrejme, môžeme ich dopísať ručne pod každý článok, ako sa to aj väčšinou robí – napíšeme ich a zmeníme napríklad na kurzíva, aby bolo jasné, že sú to metadata v článku. Užívateľsky lepšie by však bolo mať niekde pri písaní článku nové pole, ktoré by slúžilo len na zadávanie zdrojov, ktoré sa následne zobrazia na detaile článku. Presne túto funkcionalitu nám zabezpečia vlastné polia.

 

Vlastné typy príspevkov

Vlastné polia nám síce doplnia chýbajúce vstupy, avšak stále musíme naše príspevky radiť buď medzi články, alebo medzi stránky. Pri veľkom množstve obsahu potom zbytočne nastáva problém, kedy v spleti článkov ťažko nájsť to, čo človek hľadá. Na tieto prípady slúžia vlastné typy príspevkov (custom post types). Jednoducho si založíme nový typ príspevkov, napríklad „referencie“, ktoré budú slúžiť len na publikovanie referencií nášho biznisu. Nebudú mať prakticky nič spoločné s článkami, kde píšeme blogy. Nemusíme teda riešiť zmenu kategórie, ani nič podobné. Články budú samostatná časť stránky a referencie ďalšia samostatná časť stránky.

Takým najčastejším príkladom je zrejme WooCommerce eshop, ktorý po aktivácií vytvorí CPT – produkty. WooCommerce vytvorí aj CF – pre každý produkt sú nimi napríklad cena, alebo vlastnosti produktu. To je pekný príklad toho, ako sú viazané vlastné polia vždy na konkrétny príspevok (každý produkt má svoju cenu, svoju hmotnosť, svoje množstvo na sklade,…)
WordPress vo svojom jadre takpovediac nepozná rozdiel medzi článkom, stránkou, ani medzi produktom. Pre neho sú to všetko „Posts“ – príspevky s vlastnými metadatami. Až na úrovni témy, ktorá je aktivovaná pre našu stránku, sa tieto príspevky vedia od seba líšiť. To je presne to, čo využijeme.

 

Pokročilé techniky

Experti, ktorí už s CF a CPT majú skúsenosti sú schopní prostredníctvom nich urobiť prakticky hocičo. Môžete mať napríklad CF, ktoré bude určovať farbu nadpisu, či pozadia pri jednotlivých článkoch, môžete zobrazovať ľubovoľné značky, či zoznamy s ikonami, v ktorých sa budú tieto data zobrazovať, alebo dokonca podmieňovať funkcionalitu na základe toho, či ide o prihláseného užívateľa, alebo nie. Pridanie fotogalérie ku každému článku, alebo dokonca vytvorenie dvojjazyčnej stránky je možné aj prostredníctvom CF (aj keď to nie je také jednoduché). Prostredníctvom CF a CPT je možné napríklad vytvoriť hoci aj dochádzkový systém zamestnancov do práce. Netvrdím však, že je to ideálne riešenie, tvrdím len, že je to možné. Možnosti sú neobmedzené.

 

Ako na to?

Používať CF a CPT bolo donedávna celkom zložité. Bolo treba tieto prvky definovať v kóde, konkrétne v súbore functions.php aktivovanej témy stránky. Po nadefinovaní sa polia zobrazili v administrácií WordPressu a autori článkov ich mohli poľahky vyplňovať.

Ďalším problémom ale bolo ich zobrazenie na stránke, keďže sa opäť kódovo museli dopĺňať do existujúcich súborov témy, aby sa zobrazovali. Bolo treba ošetriť prípady, kedy CF neboli zadané a vyriešiť množstvo iných – programátorských problémov.

Dnes v praxi existujú dve možnosti – pridať CF a CPT prostredníctvom kódu, alebo ich pridať prostredníctvom pluginu. Tomu sa už ale budeme venovať v budúcom článku.

Pridajte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Návrat hore