...

Weby budú od júna prístupnejšie. Viete, aké povinnosti vám vyplývajú z nového zákona?

Nový zákon o prístupnosti webov

Už 28. júna 2025 prichádza do platnosti zákon, podľa ktorého musia byť webové stránky a aplikácie prístupné. To znamená, že musia byť vytvorené tak, aby ich vedeli používať aj osoby, ktoré majú zdravotné znevýhodnenie. V prípade nedodržania nových pravidiel hrozia majiteľom webov pokuty v hodnote od 200 do 6 000 eur. V niektorých špecifických situáciách sa môžu dokonca vyšplhať až na 30 000 eur.

Čo znamená prístupnosť webu?

Prístupnosť, v angličtine známa aj pod pojmom accessibility, je vlastnosť, vďaka ktorej môže danú webovú stránku používať úplne každý návštevník nehľadiac na jeho zdravotný stav. Takýto web je prehľadný a jednoducho prístupný, takže s jeho prehliadaním nemá problém ani staršia osoba s horším zrakom alebo niekto, kto trpí určitým handicapom.

Prístupnosť sa dá zaistiť viacerými spôsobmi, ako je napríklad:

  • kontrastný a dobre viditeľný text, ktorý sa ľahko číta,
  • možnosť používania webu len pomocou klávesnice,
  • uvedenie popisov obrázkov (alt textov),
  • zrozumiteľná navigácia,
  • pridanie titulkov k videám,
  • možnosť zmeniť veľkosť písma.

 

Naučím vás tvoriť web stránky

v prémiovom klube Od nápadu k webu s Ľubomírom Laššákom

Prečo je prístupnosť tak kľúčová?

Prístupnosť je dôležitá hneď z niekoľkých dôvodov. K tým hlavným patria:

  • Zaručuje ten najlepší používateľský zážitok – a to platí nielen pre ľudí so zdravotným znevýhodnením, ale aj pre tých ostatných. Takéto weby sú prehľadné, ľahko sa na nich orientuje a v priebehu niekoľkých sekúnd sa na nich dá nájsť úplne všetko, čo návštevník potrebuje – od vyhľadávacieho panela až po niektorú z kategórií.
  • Poskytuje vám konkurenčnú výhodu – prehľadný a prívetivý web bude zákazníkov motivovať k tomu, aby na ňom zostali, prezreli si jednotlivé kategórie a nakúpili, čo vám dáva veľkú konkurenčnú výhodu v porovnaní so stránkami, ktoré nie sú prístupné.
  • Zabezpečuje rovnosť pre všetkých – web je k dispozícii pre každého človeka bez ohľadu na jeho zdravotný stav.
  • Zlepšuje SEO – použitím správnych popisov obrázkov, nadpisov a ďalších alternatívnych textov nielenže podporíte prístupnosť, ale taktiež viete vyhľadávačom pomôcť v tom, aby lepšie porozumeli obsahu. Vďaka tomu sa môžete vo výsledkoch vyhľadávania umiestniť vyššie.
  • Ďalšie výhody – medzi ďalšie výhody prístupnosti patrí aj to, že takýto web oslovuje úplne všetkých používateľov, zvyšuje sa jeho dosah, odstraňujú sa zbytočné bariéry a po novom plní taktiež zákonné požiadavky.

 

Kto potrebuje prístupnosť?

Hlavným cieľom prístupnosti je odstrániť zbytočné bariéry, ktoré by mohli zabraňovať niektorým skupinám používateľov v čítaní obsahu alebo využívaní určitých funkcií. Vo väčšine prípadov sa týka najmä:

  • ľudí so zrakovým postihnutím (nevidiaci alebo osoby s veľmi slabým zrakom),
  • osôb so sluchovým postihnutím,
  • ľudí trpiacich problémami s motorikou,
  • osôb, ktoré majú kognitívne poruchy alebo trpia poruchami učenia,
  • ľudí s dočasným znevýhodnením,
  • seniorov, ktorí môžu mať problémy napríklad so zrakom a sluchom alebo ich trápi trasenie rúk a podobne.

Pri tvorbe webu teda nesmiete na jeho prístupnosť zabúdať. Kľúčová je totižto pre oveľa väčšie množstvo používateľov ako si myslíte. Čím prehľadnejší a prístupnejší web spravíte, tým viac návštevníkov a potenciálnych zákazníkov naň viete nielen nalákať, ale taktiež motivovať k tomu, aby okamžite neodišli.

 

Koho sa týka nový zákon o prístupnosti?

Na prístupnosť majú vo všeobecnosti vplyv viaceré štandardy. Jedným z nich je tzv. Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), ktorú vypracovalo World Wide Web Consortium (W3C). Základy tohto štandardu preberá vyhláška Ministerstva investícií regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky, ktorá v súčasnosti ako jediná upravuje prístupnosť webov.

Je však potrebné povedať, že vyhláška ministerstva sa vzťahuje len na veľmi malý okruh webov, ktorými sú:

  • štátne weby,
  • weby samospráv,
  • weby školstva.

Pre zjednotenie informácií a pravidiel preto vznikol Európsky akt o prístupnosti digitálnych služieb (angl. European Accessibility Act – EAA) . Ten bude platiť od 28. júna 2025 a bude sa týkať oveľa väčšieho okruhu webov. Medzi ne budú spadať napríklad:

  • internetové obchody,
  • rezervačné systémy,
  • finančné služby (napríklad internetbanking a podobne),
  • služby osobnej dopravy (čiže weby s cestovným poriadkom alebo tie, ktoré sú určené na predaj lístkov),
  • audiovizuálne a mediálne služby a veľa iných.

 

Koho sa nový zákon o prístupnosti netýka?

Zákon o prístupnosti budú musieť dodržať mnohé spoločnosti. Existujú však aj určité výnimky, ktoré ho zatiaľ nebudú musieť riešiť. Sú to:

  • mikropodniky s menej ako 10 zamestnancami a ročným obratom do 2 miliónov eur,
  • majitelia webových stránok, na ktorých je iba archívny obsah, ktorý sa v budúcnosti nebude meniť, dopĺňať ani aktualizovať.

Do zákona ďalej nespadá ani obsah, ktorý ste vytvorili a uverejnili na webe predtým, ako začne zákon platiť – čiže do 28. júna 2025.

 

Pokuty za nedodržanie zákona

Na to, či e-shopy a firmy dodržiavajú nový zákon, bude dohliadať Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). Tá bude udeľovať napomenutia alebo pokuty. Všetko bude závisieť od samotného porušenia zákona. Výška pokút by sa mala pohybovať od 200 do 6 000 eur. V niektorých závažných situáciách to môže byť aj cez 30 000 eur.

Dávajte si ale pozor. Pravidlá, ktoré platia na Slovensku, môžu byť mierne odlišné v zahraničí. Ak teda pôsobíte aj v iných európskych krajinách, dôkladne si ich naštudujte, aby ste sa vyhli zbytočným problémom.

 

Čo všetko musí web spĺňať, aby vyhovel zákonu?

Na to, aby vaša webová stránka vyhovela zákonu, musí spĺňať niekoľko základných podmienok, o ktorých hovorí aj štandard WCAG 2.2 (Web Content Accessibility Guidelines). Ten dôkladne vysvetľuje, akým spôsobom by ste mali sprístupniť svoj web, aby ho mohol používať úplne každý. Odporúčame vám ho preto naštudovať.

Aby ste však mali aspoň nejakú predstavu o prístupnosti, toto sú štandardy, na ktoré je dobré zamerať sa:

Dostatočný kontrast

Uistite sa, že text je na podklade dobre vidno. Snažte sa vyberať farby, ktoré kontrastujú, no zároveň si rozumejú. Vhodná je napríklad klasika vo forme čierneho písma a bieleho podkladu. Naopak, určite sa vyhýbajte kombináciám bieleho písma a krémového dizajnu webstránky alebo tmavého podkladu s krikľavo červeným, ružovým alebo zeleným textom.

TIP: Farba písma je síce dôležitá, no dbajte aj na jeho veľkosť. Príliš malý text sa na webe stratí a s jeho čítaním budú mať problémy aj ľudia bez handicapu.

Prehľadný dizajn

Text deľte do odsekov a používajte nadpisy a podnadpisy, aby ste ho čo najviac sprehľadnili. Ak je to potrebné, pridajte aj bodkovaný alebo číslovaný zoznam, ktorý rozbije hutný text. Web rozdeľte do niekoľkých podstránok. E-shop zas do kategórií. Nezabúdajte ani na vyhľadávací panel, rôzne dynamické prvky, zaujímavú grafiku, príjemné farby a veľa iného.

Alternatívne texty

Opisujú obrázok nevidiacim a zároveň sú dôležité pre SEO. Správne zvolenými alternatívnymi textami tak môžete zlepšiť svoje umiestnenie vo vyhľadávaní a tým podporiť predaj a zvýšiť návštevnosť webu.

Jasne označené odkazy

Uistite sa, že návštevníci si všimnú každý jeden odkaz. Urobiť tak môžete viacerými spôsobmi – napríklad farebne odlíšeným tlačidlom alebo krátkymi a výstižnými slovami ako “Tu” alebo “Viac informácií”.

Ovládanie klávesnicou

Dá sa vaša webová stránka ovládať pomocou klávesnice? Ak nie, čo najskôr to napravte. Dovoľte, aby návštevníci mohli prechádzať z jednej podstránky na druhú bez použitia myši alebo trackpadu.

Video a audio

Ak na webovej stránke máte nejaké videá, otitulkujte ich, aby si ich mohli pozrieť aj osoby, ktoré majú problém so sluchom. V prípade rôznych nahrávok alebo nejakého audia vám zas pomôže textový prepis.

Responzivita

Každá prístupná webová stránka musí byť aj responzívna. To v praxi znamená, že sa bez problémov otvorí na akomkoľvek zariadení – od menšieho mobilu a tabletu až po veľký displej počítača.

Jasné a zrozumiteľné texty

Ak nepôsobíte v nejakej odbornej sfére a neposkytujete produkty a služby len pre profesionálov, píšte jednoduché a jasné texty, ktorým porozumie úplne každý bez ohľadu na vzdelanie alebo oblasť, v ktorej pracuje.

Informácia o prístupnosti

Do päty stránky alebo na samostatnú podstránku uveďte, že je web prístupný a poskytnite kontakt na osobu, na ktorú sa budú môcť návštevníci obracať v prípade nejakých otázok alebo podnetov.

 

Overenie prístupnosti

Aktualizovali ste svoj web a zakomponovali doň všetky odporúčania spojené s prístupnosťou? Aby ste si boli istí, že všetko funguje tak, ako má, nezabudnite ho pravidelne testovať. Takto si zaručíte, že stránka spĺňa všetky zákonné požiadavky a riziko pokuty bude minimálne.

Na testovanie prístupnosti je dnes veľa rôznych nástrojov. Mnohé z nich uvádza aj konzorcium W3C na svojej webovej stránke. Patria k nim napríklad:

  • Axe DevTools – jeden z najlepších nástrojov na trhu. Veľmi ľahko sa používa a je určený pre Windows, MacOS aj Linux. Menším mínusom je to, že základná bezplatná verzia je obmedzená. Pre komplexné a tie najlepšie výsledky si budete musieť zaplatiť.
  • AccessibilityChecker.org – bezplatný nástroj, ktorý skontroluje, či je váš web v súlade s WCAG štandardom.

Kvalitný prístupný web

Nové zákonné povinnosti netreba brať na ľahkú váhu. Ich nedodržanie vás môže stáť veľa.

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Návrat hore